Speciální pedagog: inspirací k volbě profese

Číslo projektu: CZ.03.01.02/00/22_020/0000873
OP: Operační program Zaměstnanost plus
Příjemce: Somatopedická společnost, z.s.
Realizace: 1.1.2024 – 31.12.2025
Cíle projektu
Kalendář projektu
Aktivity projektu
Postup projektových prací v 1. období realizace projektu
Postup projektových prací v 2. období realizace projektu
Postup projektových prací ve 3. období realizace projektu
Postup projektových prací ve 4. závěrečném období realizace projektu
Výstupy – produkty projektu

————————————————-

Cílem projektu je zviditelnit společensky významný obor speciální pedagogika bez stereotypního vnímání kariérních perspektiv žen a mužů, kteří v něm působí. Prostředkem k dosažení projektového cíle je zavedení a pilotní ověření aktivit a vzdělávacích postupů realizovaných na úrovni středních škol, vysokých škol a zaměstnaneckých organizací v Ústeckém kraji a v Hl. m. Praze, které povedou k podpoře zájmu žáků středních škol o studijní obor speciální pedagogika a k motivaci studentů pedagogických fakult k pracovnímu působení v tomto oboru po absolvování vysokoškolské přípravy.

Kalendář projektu: 

  • Od 1.1.2024 – do 30. 6. 2024 – realizace 1. období projektu
  • Od 1. 7. 2024 – do 31.12. 2024 – realizace 2. období projektu
  • Od 1. 1. 2025 – do 30. 6. 2025 – realizace 3. období projektu
  • Od 1. 7. 2025 – do 31. 12. 2025 – realizace 4. období projektu

Aktivity projektu:

KA1 – Působení ambasadorů oboru speciální pedagogika na středních školách v Ústeckém kraji a v Praze.
KA2 – Organizace Boy Days pro studenty středních a vysokých škol v pracovních organizacích, v nichž působí speciální pedagogové.
KA3 – Sdílení a přenos zkušeností ze studia speciální pedagogiky na vysokých školách, vč. síťování vysokoškolských pracovišť a pracovních organizací.
KA4 – Evaluace aktivit projektu.

Postup projektových prací v 1. období realizace projektu:

V 1. období realizace projektu došlo k pokroku ve všech čtyřech klíčových aktivitách: v KA1 byly úspěšně proškoleni peeři (ambasadoři) oboru speciální pedagogika v dialogických metodách práce se středoškoláky, v interpretacích potřeb jednotlivých CS speciální pedagogiky, v aktuálních trendech a problémech pracovní praxe v oboru, v technikách individuálního působení na žáky SŠ s cílem ovlivnit jejich vnímání oboru a příležitostí ke studiu speciální pedagogiky na vysokých školách. Peeři tak byli připraveni pro své praktické působení na středních školách. V KA2 bylo zapojeno 5 pracovních organizací, které reprezentovali jejich kvalifikovaní pracovníci na fóru praktiků dne 10. 5. 2024 v Praze. V KA3 se na 2 katedrách speciální pedagogiky uskutečnily volitelné semináře se zaměřením na témata v oboru, která odpovídají potřebám a zájmům studujících mužů i žen. V KA4 byly projektové intervence na VŠ  průběžně monitorovány a evaluovány zkušeným evaluátorem v dotazníkových šetřeních. Výsledky dílčí evaluace pak byly shrnuty do vstupní evaluační zprávy.

Postup projektových prací v 2. období realizace projektu:

V období 1. 7. 2024 – 31. 12. 2024 došlo k pokroku ve všech čtyřech klíčových aktivitách projektu: v KA1 byli úspěšně proškoleni 4 peeři (ambasadoři) oboru speciální pedagogika v dialogických metodách práce se středoškoláky, aby doplnili stávající tým peerů pracujících s žáky na středních školách s cílem ovlivnit vnímání studijních příležitostí a pracovního uplatnění ve speciální pedagogice u SŠ žáků. Na Gymnáziu Thomase Manna v Praze, Gymnáziu Jana Amose Komenského v Dubí u Teplic a na Městském gymnáziu a ZŠ Jirkov probíhalo v průměru 1x týdně působení peerů pod vedením zkušených lektorů v celkově 4 třídách s 78 žáky SŠ. V KA2 byly vybrány 3 pracovní organizace, které prezentovali jejich kvalifikovaní pracovníci – muži na Boys´Day dne 17. 12. 2024 na PedF UK v Praze. Do těchto organizací proběhly exkurze studentů VŠ. Byly v nich současně zahájeny přípravy BoyDays s účastí středoškolských a vysokoškolských studentů. V KA3 se na 2 katedrách SP uskutečnily 2 volitelné sebezkušenostní semináře s využitím projektových intervencí, které odpovídaly genderově vyváženým přístupům a současně studijním potřebám a zájmům mužů i žen. Sebezkušenostní aktivity byly využívány také pro pokračující přípravu sborníku dobré praxe obsahově zaměřeného na efektivní způsoby podpory retence studentů – mužů ve studiu oboru speciální pedagogika a podpory jejich zájmu o pracovní působení v oboru po ukončení studia. V KA4 byly tyto intervence průběžně monitorovány a evaluovány zkušeným evaluátorem v dotazníkových šetřeních a prostřednictvím fokusních skupin. Výsledky evaluace pak byly shrnuty do 1. průběžné evaluační zprávy.

Postup projektových prací ve 3. období realizace projektu:

Postup projektových prací ve 4. závěrečném období realizace projektu:

Výstupy – produkty projektu:

Vstupní evaluační zpráva 

Vstupní evaluační zpráva k projektu CZ.03.01.02/00/22_020/0000873 „Speciální pedagog: inspirací k volbě profese“ je zpracována na základě doporučení z PRŮVODCE EVALUACÍ VE VÝZVĚ č. 020 OPZ a Průvodce evaluátora

Vstupní evaluační zpráva –
4.5_Vstupni-evaluacni-zprava-1.pdf

Výstupy ze šetření

Výsledky kvantitativního dotazníkového šetření mezi vysokoškolskými studenty a studentkami speciální pedagogiky

Výstupy ze šetření –
4.6_Vystupy-ze-setreni.pdf

1. průběžná evaluační zpráva

1. průběžná evaluační zpráva včetně příloh

1. průběžná evaluační zpráva –
4.1 1. průběžná evaluační zpráva.pdf
Logický model projektu –
4.2. Logický model projektu.jpg
Harmonogram evaluace –
4.3. Harmonogram evaluace.pdf
Vstupní_dotazník_VŠ –
4.4 Vstupní_dotazník_VŠ.pdf
Opakovaný_dotazník_VŠ –
4.5 Opakovaný_dotazník_VŠ.pdf
Výsledky kvantitativního šetření_VŠ –
4.6 Výsledky kvantitativního šetření_VŠ.pdf
Vstupní_dotazník_SŠ –
4.7 Vstupní_dotazník_SŠ.pdf
Výsledky vstupního šetření_SŠ –
4.8 Výsledky vstupního šetření_SŠ.pdf
Scénář fokusních skupin.pdf –
4.9 Scénář fokusních skupin.pdf
Zjištění z fokusních skupin –
4.10 Zjištění z fokusních skupin.pdf